Van zomer naar herfst: wat betekent dit energetisch?

Afgelopen week kregen we nog een paar heerlijk zomerse dagen. Een Indian summer laat in september. Een periode waarin de natuur zich klaar begint te maken voor een nieuwe fase. Een nieuw seizoen. De herfst. Op de één of andere manier is dat bij veel mensen geen favoriet seizoen 😉. De temperatuur zakt, de dagen worden korter en de natuur trekt zich terug. Laat los en verstilt. Na het uitbundige van de zomer, roept dat bij sommigen iets neerslachtigs op. Ergens kan ik dat wel begrijpen. Zeker op van die druilerige dagen, waarin het net niets van alles is. En toch houd ik van de herfst! Ik houd eigenlijk van elk seizoen. Het heeft voor mij iets magisch, die continue beweging. Cyclisch en steeds opnieuw. Het maakt ook dat ik steeds weer zin heb in een nieuw seizoen dat aanbreekt. De gezelligheid van de winter, het frivole van de lente, de zon in de zomer en het reflecterende van de herfst.

De energetische seizoenen

Tijdens mijn laatste yoga retraites 2.5 week geleden, gaf ik een lezing over de energetische seizoenen. Over dat cyclische en wat ze betekenen. Niet letterlijk buiten, maar in ons zelf. In de bewegingen die ook altijd in ons zelf aanwezig zijn. Ik vind ’t een boeiend onderwerp. Hoe daar vanuit het Oosten naar wordt gekeken en welke lessen het heeft voor de druk bezette, ongeduldige mensen die we soms kunnen zijn 😉. Het bewustzijn van hoe de seizoenen op energetisch vlak dagelijks in mij bewegen, helpt mij enorm met het creëren van zo veel mogelijk flow. Bepaalde dingen op een bepaald moment doen, omdat dat het beste aansluit bij mijn natuurlijke ritme. En te kijken naar hoe dit in de natuur werkt. Ze zeggen niet voor niets in het Oosten: ‘zo buiten, zo binnen’.

Van zomer naar herfst

Maar wat betekent dit nu concreet in bijvoorbeeld de periode waarin we nu zitten? De overgang van zomer naar herfst. Een bijzondere periode. Eentje van wisseling; we bewegen van uitgaande (zomer) energie naar ingaande (herfst) energie. Van yang naar yin. Waar de zomer en winter puur één staat qua energie kennen (uitgaande respectievelijk ingaande), zijn het de lente en de herfst waar de wisseling plaatsvindt. De herfst is daarbij extra uitdagend, omdat het simpelweg energetisch een ondergeschoven kindje is binnen onze maatschappij. Die drijft namelijk op zomerse energie. Actie, tempo, doen, er op uit gaan, resultaat. Thema’s die typisch zijn voor die zomerse energie en waar we geneigd zijn veel van te laten zien. De herfst staat energetisch echter voor reflectie. Evalueren, rusten, de balans opmaken, meer op jezelf zijn. Het zijn dingen die we in onze maatschappij wat minder gemakkelijk doen. We nemen er de tijd niet voor. Gaan altijd maar dóór en willen vooral niet lui gevonden worden 😉. Terwijl de natuur ons daarin zó’n belangrijke en wijze les kan leren: alles is nodig. Elk seizoen. Elke beweging. Simpelweg omdat het één niet zonder het ander kan bestaan. Yin en yang, daar heb je ’t weer. Heel praktisch gezegd: als je altijd maar maximaal áán staat (in die hoge zomerse energie), brand je op een gegeven moment op. Dan is er niets meer te geven, je voelt je leeg en moe. Om te zorgen dat je altijd aanspraak kunt doen op jouw eigen zomer energie, is het nodig dat je net zo veel aandacht besteedt aan jouw eigen herfst energie. Of winter en lente. Zonder die reflectie en rust, dooft de actie uit. Precíes zoals het in de natuur ook gaat: de herfst maakt de lente en de zomer mogelijk en vice versa. Zo buiten, zo binnen…

Hoe beweeg je van zomer naar herfst?

Deze periode van overgang kan soms wat schuren. Een beetje unheimisch aanvoelen. Melancholisch misschien ook. Een gevoel van afscheid nemen van de zomer. Van het licht. Hoe zorg je nu dat je zelf zo goed mogelijk voor jezelf zorgt in zo’n overgangsperiode? Uit eigen ervaring zet ik wat tips voor je op een rijtje:

✔ Maak elke dag een wandeling in de natuur. Al is het maar 15 minuten en ook al heb je niets meer dan een stadsparkje in de buurt. Zoek de natuur in elk geval op. Zie met eigen ogen hoe die verandert en welke beweging er gaande is. Dat echt zíen, helpt mij erg met diezelfde naar binnen kerende beweging in mijzelf te maken.

✔ Eet/drink ‘verwarmend’. Neem wat vaker een soepje in plaats van salade en drink meer warme thee in plaats van koud water. Stamppotjes en curry’s doen het ook goed 😉. Begin in elk geval met meer verwarmend voedsel te eten; dat kan in zowel temperatuur zijn als ook qua specerijen (denk aan gember, rode peper, kardemom en kaneel). Richting de herfst (en winter) heb ik gemerkt dat mijn lijf daar veel beter op functioneert en dat het mijn weerstand ondersteunt.

✔ Kies voor yin yoga of rustige vinyasa flows. Bij deze periode past een bepaalde zachtheid en reflectie. Qua yoga past yin daar perfect bij! Rustig en verdiepend in plaats van actie en snelheid. Als je toch liever een tikkeltje actie in je yoga practice wilt hebben, is een rustige vinyasa flow ook heerlijk. Het gaat er om dat je practice in deze periode eerder een moment van rust en verstilling is. Dat je ruimte hebt om écht te voelen hoe je je voelt, zowel lichamelijk als emotioneel en mentaal.

✔ Schrijf en reflecteer. Schrijven is sowieso iets wat voor mij erg goed werkt. Het geeft me helderheid in wat ik denk, voel en waar ik naar toe wil. Deze periode is bij uitstek geschikt om precies dat te doen: reflecteren op wat je de afgelopen tijd hebt gedaan en onderzoeken waar je afscheid van wilt (gaan) nemen. Dat kan over patronen gaan, overtuigingen, mensen, werk, oude hobby’s, wat dan ook. Koop een mooi boekje voor jezelf en begin gewoon met schrijven. Je zult zien dat het helderheid geeft in wat je los mag laten.

Tot slot is het vooral mooi als je in deze periode de tijd pakt voor jezelf. Om met jezelf te zijn. Dingen met aandacht te doen. In het nu te zijn, waar je kunt. Mindfulness met een ‘hip’ woord 😉. Onthoud: het gaat om die beweging naar binnen. Om het pakken van je rust, om uiteindelijk straks weer naar buiten te shinen. Vind je het lastig om die rust te vinden en ben je geïnteresseerd in wat mindfulness voor jou kan betekenen? Dan is mijn cursus ‘Mindful leven’ misschien iets voor jou. In deze cursus leer je wat mindfulness precies is, hoe je dit toe past in je dagelijkse leven en hoe meditatie, yoga, ademhaling én inzicht in je gedachten je hierbij kunnen helpen. Elke module bevat één of meerdere video’s, meditaties, een yogales en opdrachten. De cursus is online, waardoor je ‘m in jouw eigen tempo en tijd kunt volgen. Lijkt dit je iets? Neem dan even een kijkje:

MEER INFO OVER DE CURSUS MINDFUL LEVEN

Liefs ♡

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.