Tips om je onrust in deze tijd de baas te worden

Het zijn bijzondere tijden… Een jaar geleden had niemand gedacht dat woorden als ‘’corona’’ en ‘’1.5 meter samenleving’’ bijna tot ons dagelijkse vocabulaire zouden gaan behoren. En het ziet er naar uit dat dat ook nog wel een poosje zo zal blijven. Om me heen hoor ik veel onrust. Mensen die gespannen zijn. Onzeker en soms ronduit angstig. Bang voor het niet weten wat er gaat komen. Een gevoel van geen controle hebben. En dat hebben we in feite natuurlijk ook niet. Corona ís er, dat is een gegeven, maar we hebben geen controle over de exacte impact, de tijd die het zal duren of de mate waarin je er in je eigen leven direct mee te maken krijgt. Hoe heftig ook, het feit dat we hier geen controle op hebben is niet nieuw. Sterker, we hebben op heel veel dingen geen controle. We dénken vaak dat dat wel zo is, maar in mijn beleving is dat meer een soort hopen tegen beter weten in 😉. Kijk maar eens naar je eigen leven. Hoe vaak ben je niet met iets onverwachts geconfronteerd? Of het nu gaat om de grotere dingen als een relatiebreuk die je niet aan zag komen of het overlijden van een dierbaar iemand tot aan een promotie die aan je neus voorbij ging en zelfs een onverwacht gezellige avond met iemand die je eigenlijk niet kent. Dit soort dingen gebeurt gewoon. Groot en klein. Daar heb je geen controle op. Niet écht. En zo is het ook met dit corona jaar waar we nu midden in zitten. Wat dat echter nu zo extra heftig maakt, is dat we het niet herkennen. We hebben simpelweg nog niet eerder te maken gehad met een virus monster van deze omvang, met deze impact en met deze onzekerheid over hoe het verder gaat. We hebben dus als het ware nog geen patroon of gedrag ontwikkeld, waar we in deze specifieke situatie op terug kunnen vallen. Het is allemaal nieuw en spannend. En dat kan onrustig maken. Daarom deel ik in dit artikel een aantal tips, die je kunnen helpen om je onrust de baas te worden. Überhaupt en specifiek in deze tijden. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

#1 Onderzoek je onrust

Bij tijd en wijle voelen we ons allemaal wel eens onrustig. Dat is ook helemaal niet gek. Zeker niet in de drukke, overprikkelende maatschappij waarin we leven. Als je echter merkt dat je dagenlang onrust voelt, niet stil kunt zitten en steeds piekert, raad ik je aan je onrust eens verder te onderzoeken. Waar gaat die onrust eigenlijk over? Waar ben je bang voor? Wat gebeurt er als je die onrust er gewoon laat zijn en er met je aandacht zelfs echt bij blijft? Dit kun je bijvoorbeeld onderzoeken door te mediteren. En dat hoeft echt niet een vol uur elke dag te zijn 😉. Het gaat er om dat je er voor kiest bewust te vóelen waar je onrust vandaan komt. Dat kan ook tijdens een wandeling in de natuur of door lekker op de bank te kruipen en van je af te schrijven. Vaak heeft een terugkerend gevoel van onrust te maken met de angst een bepaalde veiligheid te verliezen. En net zo vaak is die angst in het hier en nu niet eens gegrond. Probeer steeds een laagje dieper te gaan en beweeg naar je onrust toe: waarom voelt ik dit?

#2 Train structureel je mindset

Misschien klinkt dit wat vermoeiend 😉. Alsof je er elk uur van de dag actief mee bezig moet zijn. Dat is niet wat ik bedoel. Wat ik je mee wil geven is, dat een gevoel van onrust vaak ontstaat vanuit gedachtes die je hebt. Repeterende, negatieve gedachtes over wat er allemaal wel niet kan gebeuren of mis kan gaan. Dit proces gaat inwendig uiteraard onwijs snel, maar het loont écht om inzicht te krijgen in de gedachtes die je hebt. En daar vervolgens heel doelbewust mee aan de slag te gaan. Elke keer dat je je bewust wordt van een negatieve gedachte die je hebt, probeer je je mind te shiften richting iets positiefs. Dat kost training en is zeker niet iets wat je binnen een week helemaal onder de knie hebt, maar waar je wél onwijs veel vruchten van plukt! Je leert dan namelijk controle te pakken over waar je wél controle over hebt: over hoe jij denkt, welk perspectief je kiest en vervolgens hoe je handelt. Een interessant boek over mindset vind ik zelf Master your Mindset:

#3 Mindfulness: bewust in het nu zijn

Mindfulness is een heel goede manier om je onrust te temperen. Mindfulness betekent in feite niets anders dan dingen met volledige aandacht te doen en daarmee dus heel bewust in het hier en nu te zijn. Het is ongelofelijk hoe vaak we als mensen bezig zijn met het verleden en de toekomst. Aan de één valt niets meer te doen en de ander is pure speculatie. Het enige waar je écht zeker van bent, is het moment waar je nu bent, zit of staat. In relatie tot gepieker en je onrustig voelen, kan dát besef al een enorm verschil maken! Weten en voelen dat je niets met zorgen die vanuit het verleden komen, of te maken hebben met de toekomst, hoeft. Het enige wat jij hoeft te doen is in het hier en nu te zijn. Je aandacht daar steeds weer naar toe terug te brengen. Wil je leren hoe je dat kunt doen? Dan is mijn online cursus Mindfulness misschien iets voor jou.

Lees verder over mijn cursus Mindfulness

#4 Get of the subject en doe iets leuks!

Het leven is bedoeld om te léven. Te groeien en onderweg, waar je kunt, plezier te maken. Zo kijk ik er tenminste naar 😉. Als je merkt dat je maar onrustig blíjft en er helemaal door wordt geconsumeerd, is er maar één ding wat je kunt doen: get of the subject, zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen. Stop met over je onrust denken, schrijven, praten, wat dan ook. Stop er gewoon mee en ga iets doen waar je blij van wordt! Ga lekker naar buiten, drink een wijntje, bak een taart, ga hardlopen, rol je yogamat uit, dans in je woonkamer. Het maakt niet uit wat, maar trek jezelf uit die put en ga iets doen wat je energie geeft. Soms is dat de enige én beste manier om los te komen van dat onrustige gevoel en dingen weer in perspectief te gaan zien.

Ik hoop natuurlijk bovenal dat je zo weinig mogelijk onrust ervaart. Dat je lekker in je vel zit en je niet gek laat maken door allerlei angstige berichten. Niemand weet echt waar dit heen gaat of hoelang het nog duurt. Tot die tijd kun je er zelf voor kiezen er het beste van te maken en te genieten van wat er wél is. Liefs en pas op jezelf!

BoekenBoeken

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.